Kinderen hebben allemaal verschillende behoeften. In onze groepen wordt daarom gewerkt met flexibele werkplekken. Dit betekent dat er meerdere werkplekken zijn waaruit onze kinderen, onder begeleiding van de leerkrachten, kunnen kiezen. Leerkrachten voeren hierover gesprekken met de kinderen.
Vanaf groep 3 is in elk klaslokaal een instructiecirkel te vinden. Aan de tafels staan stoelen en banken. Deze plek is bedoeld voor instructies aan kleine groepen leerlingen.
De leerlingsets (tafels en stoelen) hebben een driehoeksvorm en een wieltje aan één poot. Op deze manier zijn ze flexibel en te gebruiken als zelfstandige werkplek, maar ook als samenwerkplek voor 2-, 3- en 4- tallen.
In alle groepen zijn statafels te vinden. De kinderen kunnen er hier voor kiezen staand te werken of gebruik te maken van een kruk. Staand werken wordt door veel kinderen als prettig ervaren; het verhoogt de concentratie omdat de kinderen meer bewegingsvrijheid ervaren.
In alle groepen is ‘een stiltestraat’ te vinden. Aan deze tafels wordt stil gewerkt. Er zijn diverse krukken waarop leerlingen kunnen zitten, afhankelijk van de beweegbehoefte. De gedachte hierachter is de natuurlijke bewegingsdrang die kinderen hebben niet te onderdrukken, maar in het voordeel gebruiken om tot diepteconcentratie te komen.
Het leerplein van de groepen 4, 5 en 6 is het grootste leerplein van de school. De natuurlijke elementen die leidend waren bij onze inrichting zijn op dit plein goed te herkennen. Het LindenhageLeerLab vindt op dit plein plaats. In dit LeerLab bieden onze leerkrachten en ondersteuners in kleine groepjes maatwerk aan kinderen met extra ondersteuningsbehoeften.
Op deze foto zie je een overzicht van onze nieuwe bibliotheek. Onze bibliotheek heeft een wisselende collectie van 1500 boeken. Er zijn diverse uitleenmomenten, verspreid over de week, waarbij 7 vrijwilligers assisteren.
Op deze foto zijn de podiumdelen te zien; deze worden als werkplek gebruikt. Kinderen lezen hier maar werken ook aan andere schoolvakken. In het plafond is de wolkenhemel te zien. Deze komt terug op meerdere plekken in ons gebouw en geeft ons gebouw een lichte en natuurlijke uitstraling.
Op deze foto is de Active Floor te zien. In het plafond van dit leerplein is een beamer verwerkt die educatieve games op de wolk projecteert. Kinderen oefenen hier bijvoorbeeld de tafels in kleine groepjes, maar werken ook aan hun spellingdoelen. Een moderne toepassing van eigentijds onderwijs!
Op deze foto is een werkplek te zien. Deze ‘marktkraam’ geeft kinderen de mogelijkheid het eigen werk te presenteren. De krukken zijn multifunctioneel; je kunt er op ‘wiebelen’ maar ook stil op zitten. Op de achtergrond is vanuit de natuurlijke inslag een fotobehang van het bos te herkennen.
Onze groepen 7 en 8 zitten op de bovenverdieping van ons gebouw.
Op deze foto zie je een werkplek op het bovenbouwplein. Je ziet hier de kenmerkende fietsstoelen. Deze fietsstoelen stellen de kinderen in staat te bewegen tijdens het leren. Uit onderzoek blijkt dat deze twee een positief effect op elkaar hebben. Uiteraard kunnen leerlingen ook voor een normale barkruk kiezen.
In onze school worden veel open kasten gebruikt. Deze zijn te herkennen op deze foto. Het doel van de open kasten is de kinderen prikkelen en ze motiveren. Op deze manier is het materiaal dat wij als school hebben zichtbaar voor de kinderen en willen ze er mee aan de slag. Een uitdaging die we met de kinderen aangaan is het opruimen van de kasten. Vanuit de gedachte van The Leader in Me dragen de kinderen ook hier hun verantwoordelijkheid.
Op deze foto zie je een werkplek op het bovenbouwplein. Op al onze pleinen zijn banken als werkplaats te vinden. De banken worden door de leerkrachten gebruikt voor coachgesprekken maar ook als lees- of samenwerkplekken.