Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Op Lindenhage krijg je de ruimte het beste uit jezelf en de ander te halen

 

The Leader In Me

In schooljaar 2017-2018 zijn wij gestart met the Leader in Me. Deze vernieuwde pedagogische lijn die is ingezet op Lindenhage is gebaseerd op het gedachtengoed van Stephen Covey: de 7 gewoonten van effectief leiderschap, met de naam the Leader in Me. Deze lijn ontwikkelt persoonlijk leiderschap bij kinderen. Het gaat hier om leidinggeven aan jezelf en inzicht in jezelf en je relatie met de ander. Het gaat om zicht krijgen op je eigen aandeel en je verantwoordelijkheid in allerlei (sociale) situaties.

Door de hele school heen, van groep 1 tot en met 8, doen we dat m.b.v. hetzelfde symbool: De Boom van de 7 gewoonten.

De wortels zijn goed zichtbaar op de tekening! Dat moet ook, want dat is waarmee de boom stevig staat en niet zomaar om kan vallen. Met de wortels begint dan ook het leertraject. De eerste 3 gewoonten gaan over jezelf: ze betekenen werken aan jezelf, overwinningen op jezelf. Met deze 3 gewoonten in je rugzak word je zelf steviger, zodat je niet ‘zomaar omvalt’, onzeker wordt, bang of klagerig bent, maar grip krijgt op sociale situaties en je eigen verantwoordelijkheid en aandeel ziet.

De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. Vanuit jezelf (de wortels) bewandel je de weg naar de ander, naar ‘samen’ en samenwerking. De gewoonten 4, 5 en 6 gaan daarover. Kinderen leren win-win denken, zodat de ander ook ruimte krijgt. Ze leren te luisteren met hun oren én hun hart (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en zoeken de samenwerking, waarbij twee losse ideeën misschien wel tot een derde, nóg beter idee leiden (synergie).

De kruin: ten slotte komt de boom tot volle bloei en groei! En dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’! Dat wil zeggen: als je goed voor jezelf zorgt en jezelf voedt, letterlijk en figuurlijk, op 4 terreinen: mentaal (hoofd), sociaal-emotioneel (hart), spiritueel (ziel) en fysiek (lichaam). Regelmatig sporten, gezond eten, op tijd naar bed en tijd doorbrengen met vrienden draagt daar positief aan bij. Gewoonte 7 gaat hierover.

Stephen Covey is een bekendheid in Amerika. In 1989 schreef hij het best verkochte managementboek allertijden: ‘de zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.

De 7 eigenschappen, oorspronkelijk bedoeld voor leidinggevenden, bleken zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken.

De theorie achter de 7 eigenschappen is zo simpel en krachtig dat het zich gemakkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’. Zowel op het niveau van volwassenen, maar ook, zij het speelser, op het niveau van kinderen. En daar ontstond het Covey ‘the Leader in Me-Traject’ voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Het werkt van binnen naar buiten, en dat maakt dit proces zo bijzonder. Niet vanuit 'het kunnen', maar juist vanuit 'het zelf willen'. The Leader in Me is om minstens 5 redenen uniek:

1. Van binnen naar buiten

Eerst werken aan jezelf, jouw keuzes, jouw verantwoordelijkheden, jouw doelgerichtheid en jouw integriteit en dan pas naar de ander en naar jouw relaties met anderen.

2. Geen lesboek maar voorbeeldgedrag

Modeling van de leerkracht staat centraal. Zij zijn degenen die de 7 gewoonten door de dag heen herkennen en tot leven brengen. “Kijk, wat ik daar zie en hoor, is een mooi voorbeeld van gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden! Jan, wil jij voor de klas eens komen vertellen hoe jullie zojuist jullie meningsverschil hebben uitgepraat?” Leerkrachten blijven doen wat zij deden maar geven er nieuwe woorden en inhoud aan.

3. Een gemeenschappelijke, compacte taal

De 7 gewoonten bieden een gemeenschappelijke taal als houvast voor de hele pedagogische én didactische aanpak. Voor iedereen die betrokken is: kinderen, leerkrachten, schoolleiding, de conciërge, ouders, verzorgers.

4. Een proces binnen de praktijk van alledag

Geen programma en ook geen methode, maar een proces binnen de aanpak van alledag. Het is vooral anders kijken naar wat we nu al doen zodat kinderen maximaal kunnen oefenen in persoonlijk leiderschap. De aandacht voor leiderschapsgewoonten wordt bovendien verbonden aan andere onderwijsdoelen binnen onze school.

5. Het werkt!

Kinderen leren van binnenuit: niet omdat het zo moet, maar omdat het in hen is gezaaid en tot bloei gekomen. Leerkrachten groeien als mens en als professional. Ouders, verzorgers krijgen een nieuwe boost voor hun opvoeding, want ook thuis zijn de 7 gewoonten toepasbaar. Voor ons als team van Lindenhage een prachtige concrete manier om nog meer inhoud te geven aan onze missie en visie waarbij zelfstandigheid van kinderen (eigenaarschap) een belangrijk speerpunt is. Wij geloven dat een combinatie van kennis, vaardigheden en deze life skills een toekomstbestendige manier is waarop onze kinderen zich in een uitdagende en dynamische maatschappij duurzaam staande kunnen houden en succesvol kunnen zijn.

Definitie persoonlijk leiderschap op Lindenhage

Bij het proces van ‘the leader in Me’ hoort ook het beschrijven van een definitie voor persoonlijk leiderschap. Persoonlijk leiderschap op Lindenhage houdt in:

‘Ik krijg op Lindenhage de ruimte om het beste uit mijzelf en de ander te halen.’

Deze definitie op persoonlijk leiderschap is ook zichtbaar gemaakt binnen de school. Zodat iedereen weet wat er wordt bedoeld als we praten over persoonlijk leiderschap.

Op Lindenhage hebben wij ook een Kinderen Lighthouse Team. Dit is een team van kinderen uit de bovenbouw die mee praten en denken over de belangen van de school.

Hun missie is: “Wij willen samen een lerend team vormen, zodat iedereen zich fijn voelt op Lindenhage.”

 

Website laten maken door Mijndomein | Open cookie voorkeuren