Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. De sociaal-emotionele ontwikkeling is te splitsen in de sociale en de emotionele ontwikkeling.
De sociale ontwikkeling omvat het krijgen van begrip voor andere mensen en het ontwikkelen van positief gedrag en vaardigheden ten opzichte van de medemens. Hier valt ook sociale cognitie onder. Dat wil zeggen dat het kind kennis heeft van omgangsregels en relaties tussen mensen.
De emotionele ontwikkeling wil zeggen dat het kind leert om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan.
Op Lindenhage gaat het hierbij om het aanleren van kennis, vaardigheden, houdingen en reflecterende vermogens die ervoor zorgen dat de kinderen nu en in de toekomst een positieve bijdrage aan de wereld kunnen leveren. Een wereld die, onder invloed van globalisering, steeds kleiner lijkt te worden. In een brede context willen we leerlingen voorbereiden op en bewust maken van hun rol in de maatschappij
The Leader In Me is de rode draad binnen de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden op Lindenhage. De zeven gewoonten van Covey zijn hiervoor uitgewerkt in een gewoonteladder waarin concrete vaardigheden staan beschreven.