Groep 1/2

Contact

Inrichting lokalen groepen 1/2

In de groepen 1 / 2 zorgen we voor een rijke leeromgeving. Een verscheidenheid aan materialen die uitnodigen om te spelen, ontdekken, oefenen en experimenteren op allerlei gebieden. Er is ook regelmatig iets 'nieuws' te vinden zodat de nieuwsgierigheid en exploratiedrang worden gestimuleerd.

Elke groep beschikt over een atelier (materialen voor de creativiteit), huis/themahoek, verf- en krijtbord. Het bouwen en lezen vindt plaats op de leerpleinen.

Elke groep heeft een vaste kringopstelling. In de kring worden verschillende activiteiten aangeboden. Te denken valt aan het voorlezen van een prentenboek of een verhaal, taalspelletjes, rekenactiviteiten, muzikale vorming, etc

In alle groepen is ‘een stiltestraat’ te vinden. Dit is een rustige plek in de klas. Aan deze tafels wordt gewerkt met klein constructiemateriaal, spellen uit de reken/taalkast, werkbladen etc.

In de klas is er voldoende ruimte om op de grond te spelen. Dit is belangrijk voor de motorische ontwikkeling van kleuters. We werken met matten die de speelplek van het kind afbakenen. Daarnaast vinden de kinderen het fijn om er te zitten.

In de klas staat een huisje waar een huishoek is ingericht. Daarnaast wordt de huishoek regelmatig omgetoverd tot een themahoek. Dit bevordert de spelontwikkeling.

Leerplein groepen 1/2

Op het speelleerplein staan de volgende ontwikkelingsfacetten centraal:

Op het plein staan open kasten met allerlei materialen. 

Het is ingericht met meet- en bouwmaterialen, dieren en looseparts (knopen, kastanjes, steentjes, etc).

Het bouwen staat centraal. Er is ruimte voor spel en de grove en fijne motoriek. Er staan verschillende soorten materialen ter beschikking om het bouwproces te stimuleren.

Op het plein is ook de bieb voor de peuters en kleuters te vinden. Hier kunnen de kinderen zich terugtrekken met een leuk prentenboek.

Op het plein willen we ook de spelontwikkeling stimuleren. Per periode bieden we wat anders aan. Op dit moment staat het winkeltje en de rekentafel centraal. Dit winkeltje wordt afgewisseld met de zand en/of watertafel. Hiermee willen we de kinderen blijven prikkelen.